GR5 - van water naar wijn

27 mei 2024 - Veckring, Frankrijk

Na de bossen en de rotsen in het noorden nu eindeloze hellingen met druivenstokken langs de Moezel. Knap dat ze op die steile hellingen (tot 45 graden) wijn kunnen verbouwen (idealiter zou op deze noorderbreedte een helling van 50 graden de meeste zon op de druiven geven 😊). Het weer wordt beter, de wonderlijke gewoonte van Luxemburgers om hun huizen pasteltinten te geven, maakt een vrolijke indruk. 

Lopen langs de Moezel moet je niet al te letterlijk nemen. De GR loopt door die wijnhellingen en doet niet moeilijk over op en neer, neemt graag alle hellingen mee, dus 500 hoogtemeters per dag haal je makkelijk (nou ja, makkelijk). 

Van Grevenmacher via Remich (Dreiländerblick is een topcamping voor wandelaars/fietsers) naar Schengen, het drielandenpunt van Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Veel aandacht daar voor het Schengenakkoord: gedenktekens en vlaggetjes, maar mooier dan alle gedenktekens en vlaggetjes is natuurlijk dat je zo van het ene land naar het andere kunt lopen. Ha, daar is de wit-rode markering weer (na de gele rondjes en blokjes in Luxemburg). 

Sierck-les-Bains is een aardig stadje met burcht en al. Ruim dertig jaar geleden hier tijdens een vierdaagse trektocht van de bergsportvereniging geweest en ruim twintig jaar geleden boven op de Stromberg vlakbij de zonne eclips gezien.ik herinner me dat je hier aardbeien met pepertjes kon eten. Ga ik voor. 

Foto’s

4 Reacties

  1. Susan:
    27 mei 2024
    Van boven naar onder, van links naar rechts over de GR. Quelle avonture. Amuse-toi en la douce France. Hopelijk stap je nog verder uit de schaduw en loop je in de zon (luistertip van is ook schitterend)
  2. Meike & Louis:
    27 mei 2024
    Leuk om je te blijven volgen. Onze voeten jeuken al weer…
  3. Marianne de Graaf:
    28 mei 2024
    Vorige X een error-melding (?) kwam vast door alle regen ....nu helemaal bij de les ! Après la pluie , soleil 's arrive , vrij vertaald door mij .
  4. Fabienne:
    28 mei 2024
    In wat een mooie omgeving loop je langs al die druivenstokken. Hopelijk kan je onderweg ook de wijn proeven om je dorst te lessen na alle hoogtemeters!