GR5 - over kilo’s en ‘range anxiety’

27 april 2024 - Utrecht, Nederland

Lichtgewicht is belangrijk maar je moet er ook weer niet te zwaar aan tillen. Met ultralichtgewicht kun je ook doorslaan. Hoe lichter, hoe duurder. Beter zelf een kilo afvallen dan 1000 euro meer uitgeven aan net iets lichtere spullen. Sowieso vind ik het waanzin om kledingetiketten af te knippen of je tandenborstel af te zagen.

Een tent, matje en  slaapzak gaan mee, omdat  ik onderweg kamperen wil afwisselen met overnachtingen in hotels, gîte d’étapes of berghutten. Op rugzak, tent en slaapzak kun je wel gewicht besparen maar voor de rest is het toch vooral een kwestie van dingen thuislaten.

Alles bij elkaar, maar zonder water en eten, draag ik zo’n 8 kilo op mijn rug.

Ik heb een Gregory Optic 58 rugzak (inmiddels opgevolgd door de Focal 58) . Deze comfortabele rugzak heeft een frame die je rug droog houdt, een brede heupband en handige zakken. Weegt iets meer dan een kilo. Mijn tent is de Durston X-Mid Pro, cadeautje van Anne Marie. Enkeldaks, superlicht (500 gram) maar ruim genoeg voor twee personen. Een paar extra stevige haringen en natuurlijk mijn wandelstokken (Black Diamond) die als tentpaal dienen. Een Thermarest Neoair slaapmatje en een Exped Airpillow opblaaskussen. Een donzen Exped Trekkinglite zomerslaapzak van 660 gram. Een zijden lakenzak (Decathlon) voor koude nachten.

Welke brander mee op reis? Ik heb lang getwijfeld tussen een Jetboil Minimo en andere, lichtere branders. ‘Range anxiety’ heeft de doorslag gegeven. Jetboil is toch de Tesla onder de branders als het gaat om brandstofefficiency. Ik krijg een halve liter water in 2 minuten aan de kook (6 gram brandstof). Mijn alternatief, de Optimus Crux Lite, doet er 3 minuten over (10 gram brandstof). De Jetboil is niet alleen snel, maar ook weinig windgevoelig en de vlam laat zich goed regelen. Handig is de piezoëlektrische ontsteking. Nadeel is het gewicht (100 gram zwaarder is dan de Optimus + windscherm + Toaks titanium kookpot).

Mijn complete paklijst komt later. Daarin staan overigens geen echt verrassende dingen, wel neem ik een koppelstukje mee zodat de brander ook aan te sluiten is op de bajonetsluiting van Camping Gaz kruikjes.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl