GR5 - de witte berg

26 augustus 2024 - Les Houches, Frankrijk

Lopend vanaf het Meer van Genève naar het zuiden steekt de Mont Blanc overal bovenuit, eerst nog een witte kap in de verte maar een paar dagen later sta  je er pal voor en zie je de berg in volle glorie. Een hoogtepunt in alle opzichten. Zonder sneeuw 4792m hoog. Vroeger was ie nog wat hoger maar het topje is er dan ook afgehakt en nog altijd in Teylers museum in Haarlem te zien.

Na zes dagen in de bergen is Chamonix een (koude) kermis. Het is een van de drukste toeristische bestemmingen ter wereld, een mierenhoop vol dagjesmensen, wandelaars en alpinisten. Deze week ook nog de ultrarun Tour de Mont Blanc. Duizenden hardlopers, die een rondje rond de berg komen doen. Weldadige rust op het kerkhof waar heel wat gevallenen (bergbeklimmers)  liggen maar ook Edward Whymper die als eerst de Matterhorn beklom (de zevende poging, waarbij de helft van het gezelschap overigens dood viel).

Sas is vanochtend in alle vroegte terug naar Nederland vertrokken. Komende weken weer alleen. Hoewel de eerste dagen samenvallen met de Tour de Mont Blanc, veel wandelaars en al die ultrarunners. Maar nu eerst een dag rust in Les Houches vlakbij Chamonix (supermarkt, wasserette). Morgen fris weer op.

Foto’s

2 Reacties

  1. Marjon:
    26 augustus 2024
    Klinkt spectaculair en het uitzicht op de Mont Blanc lijkt me adembenemend. Wat jammer dat Saskia al weer naar huis moet. Zo te lezen hebben jullie wel genoten van de gezamenlijke wandeling. Veel succes verder en geniet van elke stap.
  2. Marianne de Graaf:
    26 augustus 2024
    Mooie verhalen Ton , ik geniet met jou/jullie mee. Veel plezier met je vlg. etappe in je "uppie" !