De GR5 - een voetreis langs oude en nieuwe wegen

23 april 2024 - Utrecht, Nederland

Het begin

Op de Sint-Pietersberg onder Maastricht staat een steen die het einde van het Pieterpad markeert. Op diezelfde steen staat ook: “Nice 2512”. Wat let je dan om door te lopen over de GR5 naar het Zuiden?

Nu, met alle tijd van de wereld , ga ik op pad langs de wit-rode strepen  van de GR5. De GR5 loopt van Hoek van Holland naar Nice in ongeveer 100 etappes, in totaal ongeveer 2100 km (die 2512 op de steen is nogal overdreven). Het is een zeer afwisselende route die eerst in 17 etappes via de Zuid-Hollandse eilanden, de Brabantse Zoom en Vlaanderen naar Maastricht gaat. Na Maastricht door de Ardennen, Luxemburg, Lotharingen, de Vogezen en de Jura tot het Meer van Genève, een natuurlijk rustpunt. Aan de overkant gaat het dan in 35 etappes door alle Franse alpen naar de Middellandse Zee.

De GR5 brengt me langs bekende en onbekende plaatsen. Ik heb in mijn leven al heel wat bergen gezien en de Ardennen wel zo’n beetje uitgespeeld. Toch verveelt me dat nooit. Ik verheug me ook om langs plaatsen als Sierck les Bains en Col du Donon te gaan waar ik mooie herinneringen heb. Veel is ook nieuw voor mij, zoals de Vogezen en de Ecrins.

Het meest nieuwe zit erin dat ik zolang in mijn eentje op weg ben. Gelukkig loopt mijn Anne Marie de eerste paar dagen en door de Alpen met me mee, maar de eerste maanden moet ik het tocht zelf doen. Spannend! al De GR5. De GR5 is overigens één van de meest belopen routes in Europa is, dus markering, en accommodatie zijn in de regel geen probleem. En verder geven iPhone en credit card voldoende zekerheid.

Ter voorbereiding ben ik in september 2023 ben ik van Hoek-van-Holland naar Bergen op Zoom gelopen, in februari 2024 van Bergen op Zoom naar Maastricht. De eerste 400 km zitten er dus al op. Overigens ben ik op dat stuk nauwelijks iemand tegengekomen. Alles is gewikt en gewogen. Ik draag 8 kg op mijn rug (zonder water en eten). Ik neem een tent mee maar zal zeker ook in hotels of gîtes slapen. Over de paklijst heb ik het een andere keer.

Mijn eerste loopdag is 8 mei. Tot dan.

1. Frank:
    26 april 2024
    Joehoe! Wat een ontzettend tof avontuur! Met slechts 8kg bagage is er genoeg ruimte om een aantal extra onderbroeken mee te nemen, in ieder geval voor de dagen dat ook Anne Marie mee loopt
  2. Saski Mandy:
    29 april 2024
    Super spannend, maar als iemand het kan... ter aanvulling op Frank, een paar extra sokjes helpt ook zeker. Ik vond het tof om een paar eerdere, saaie etappes met je te hebben kunnen lopen!
  3. Fabienne:
    29 april 2024
    Wat een mooi en spannend vooruitzicht! Als er toch nog wat plek over is in de rugzak kan er vast onderweg een lekker biertje of wijntje gekocht worden, om savonds bij de tent van te genieten.

Jouw reactie